» سرگرمی » آیا تنقلات سلامت وجود دارد؟؟
سرگرمی

آیا تنقلات سلامت وجود دارد؟؟

فروردین 27, 1402 009

تنقلات سوپر مارکت ها و خواربارفروشی ها دارای گزینه‌های زیادی است که ادعا می‌کنند مزایای سلامتی دارند. (ارگانیک! ساخته شده با روغن زیتون! صفر درصد مواد بد!) آیا این فقط بازاریابی سلامتی نرم است؟ به سراغ چه میان وعده ای برویم؟ ورونیک گیتارد، یک متخصص تغذیه ثبت شده در نیوبرانزویک، به تمام سوالات ما در مورد انتخاب یک غذای بسته بندی شده نسبت به دیگری پاسخ می دهد.

مصاحبه ی مجله بهترین سلامتی (Best Health=BH) با رونیک گیتارد، متخصص تغذیه

چیپس

بهترین سلامت(BH): چیپس های تهیه شده با روغن آووکادو و روغن زیتون سالم تر از چیپس های تهیه شده با روغن گیاهی هستند، درست است؟

ورونیک گیتارد(VG): چیپس ها چیپس هستند! در حالی که روغن زیتون و آووکادو چربی های سالمی هستند، نوع روغنی که در ساخت چیپس استفاده می شود تفاوت تغذیه ای زیادی در سلامت کلی شما ایجاد نمی کند. در نهایت، چیپس‌هایی را که واقعاً از آن لذت می‌برید انتخاب کنید و هر از چند گاهی با دقت آن‌ها را بخورید.

BH: آیا چیپس های طعم دار برای شما بدتر از ساده هستند؟

VG: چیپس های طعم دار با گیاهان، ادویه ها و طعم دهنده ها دیگر مضر یا ناسالم نیستند و اغلب خوشمزه تر و لذت بخش تر هستند.

ذرت بو داده

BH: پاپ کورن اغلب کالری کمی دارد و تنها با سه ماده ساخته می شود – آیا این باعث می شود سالم تر از چیپس باشد؟

VG: اگر هدف خوردن یک میان وعده با کالری کمتر است، بله. در مقایسه با اکثر چیپس ها، ذرت بو داده نیز یک غلات کامل حاوی فیبر است. فیبر فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند افزایش احساس سیری.

BH: و پاپ کورن ساخته شده با روغن نارگیل بسیار سالم است، درست است؟

VG: نه کاملا. پاپ کورن پخته شده در روغن نارگیل، روغن و غیره در واقع سالم تر از سایر جایگزین ها نیست و احتمالاً در هر وعده چربی اشباع بیشتری خواهد داشت. اگر چربی اشباع شده نگران کننده است، اندازه های سرو را در حد متوسط ​​نگه دارید – یا بهتر است بگوییم پاپ کورن خود را بپزید و مقدار کمی چربی دلخواه خود را به هر طعمی که دوست دارید اضافه کنید.

BH: بسیار خوب، اما پفک های گیاهی تهیه شده با برنج، کینوآ و سبزیجات به وضوح سالم تر هستند.

چیپس های گیاهی

BH: آیا چیپس سبزیجات، جلبک دریایی و نارگیل انتخاب بهتری نسبت به چیپس سیب زمینی است؟

VG: چیپس های ساخته شده با مواد دیگر (مانند نخود) ممکن است مشخصات مواد مغذی جالبی مانند محتوای فیبر یا پروتئین بالاتر را ارائه دهند.اما صبر کنید – در نهایت چیپس   ,چیپس است . بنابراین ممکن است همچنان چربی های اشباع شده و سدیم بالایی داشته باشند.

کراکرها

BH: آیا کراکرهای بدون گندم انتخاب سالم تری هستند؟

VG: تنها موادی که باید از آنها اجتناب کنید موادی هستند که به دلایل پزشکی به آنها حساسیت دارید یا باید از آنها اجتناب کنید. هنگام انتخاب کراکرها برای میان وعده، به دنبال کراکرهایی باشید که چربی اشباع و سدیم کمی دارند (حدود 5٪ یا کمتر ارزش روزانه برای چربی های اشباع و سدیم) و دارای مقدار زیادی فیبر (بیش از 15٪ DV).

BH: آیا ارزش انتخاب کراکرهای ساخته شده با غلات کامل را دارد؟

VG: مطمئنا. ممکن است به این معنی باشد که فیبر مفید بیشتری دریافت می کنید، که می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید، قند خون را متعادل کنید، کلسترول خون را کاهش دهید و به منظم بودن روده کمک کنید. در ابتدای لیست مواد تشکیل دهنده به دنبال “100٪ غلات کامل” و غلات کامل باشید. کراکرهای ساخته شده با “100٪ گندم کامل” نیز یک انتخاب غلات کامل هستند.

چوب شور

BH: آیا چوب شور سالم تر از چیپس است؟ VG: چوب شور معمولاً کالری کمتری نسبت به چیپس دارد، اما به تنهایی یک میان وعده مغذی نیست.

BH: بنابراین، از آنها بگذرید؟

VG: نه اگر آنها را دوست دارید! کافی است آنها را با منبعی از پروتئین، مانند ماست یونانی یا یک تکه پنیر، برای یک میان وعده متعادل تر همراه کنید. یک تکه میوه یا مقداری سبزیجات اضافه کنید تا مقداری فیبر اضافی برای بوت کردن ایجاد شود.

آجیل

BH: آیا باید آجیل خام – نه شور یا بو داده – بخوریم؟

VG: درست نیست! فقط اندازه سرو را در حدود ¼ فنجان در روز نگه دارید تا از مزایای سلامتی آجیل (آنها منبع چربی های سالم، فیبر و پروتئین هستند) بدون زیاده روی در کالری استفاده کنید. و اگر فشار خون بالا دارید یا وضعیت سلامتی دارید که سدیم آن باید محدود باشد، مصرف آجیل های نمکی را محدود کنید.

BH: آیا آجیل های پوشیده از ماست سالم تر از آجیل های با پوشش شکلاتی هستند؟

VG: مگر اینکه خودتان آجیل با پوشش ماست درست کنید، احتمالاً نه. در نهایت، هر دو به این معنی است که آجیل ها با یک پوشش قندی پوشانده شده اند. اگر از ماست یا آجیل های با پوشش شکلاتی (که اتفاقاً فوق العاده خوشمزه هستند) لذت می برید، آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. یک مشت کوچک مقدار خوبی است.

آدامس و شکلات

BH: آدامس های ساخته شده با “میوه واقعی” خوب هستند، درست است؟

VG: اگرچه صمغ های میوه واقعی حاوی پوره های میوه هستند، اولین ماده هنوز شکر است. آنها هنوز هم باید آب نبات – منبع قندهای افزوده – در نظر گرفته شوند و در حد اعتدال مصرف شوند. خوردن آدامس “میوه واقعی” با خوردن میوه واقعی یکسان نیست.

BH: در مورد جایگزین های کم قند، مانند شیرینی های هوشمند چطور؟

VG: این آدامس ها از موادی مانند عصاره برگ استویا برای ایجاد طعم شیرین استفاده می کنند. آنها همچنین حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند. اگر از طعم و بافت این محصولات لذت می برید و می خواهید مصرف کلی شکر خود را کاهش دهید، انتخاب خوبی هستند.

BH: و آیا شکلات تلخ واقعا سالم است؟ VG: شکلات تلخ (70 تا 80 درصد) به دلیل محتوای کاکائوی بالاتر، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به شکلات شیری دارد و همچنین قندهای اضافه شده کمتری دارد. اما، فواید آنتی اکسیدانی شکلات تلخ را می توان در سایر غذاها مانند میوه ها و سبزیجات یافت.

کوکی ها

BH: آیا برخی از کوکی ها سالم تر از بقیه هستند؟

VG: مطمئناً می‌توانید گزینه‌هایی با قندهای اضافه شده کمتر و چربی‌های اشباع شده انتخاب کنید، اما من هنوز اینها را به عنوان غذاهای «گاهی» فکر می‌کنم. فقط بعد از خوردن یک وعده غذایی متعادل، هر از گاهی از یک کلوچه لذت ببرید.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایلیا

ایلیا دانشجوی رشته مهندسی فلان است . او بسیار علاقه مند به نوشتن و خواندن مقالات و زندگی نامه ها را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت