» تکنولوژی » بازی » پشت‌پرده حضور زامبی‌های واقعی در سریال و بازی محبوب!
بازی - فیلم و سینما - مطالب

پشت‌پرده حضور زامبی‌های واقعی در سریال و بازی محبوب!

بهمن 25, 1401 1026

در داستان های معمولی آخرالزمان زامبی ها، مانند The Walking Dead، World War Z و Train to Busan، یک ویروس به سرعت مردم را به هیولاهای تشنه به خون و مغز تبدیل می کند. اما The Last of Us، یک سریال جدید HBO که بر اساس یک بازی ویدیویی به همین نام ساخته شده است، که از چند طریق با بقیه این داستان ها متفاوت است.

به عنوان مثال، میزبان های انسانی حامل پاتوژن “مرده” نیستند – آنها هنوز زنده هستند. و این یک ویروس نیست که آنها را آلوده کرده است، بلکه یک قارچ است.علاوه بر این، این قارچ در زندگی واقعی وجود دارد. سازندگان بازی گفته‌اند که از بخشی از مجموعه مستند «سیاره زمین» BBC الهام گرفته‌اند که در آن قارچی ذهن مورچه‌ای را کنترل می‌کند.
برخی از بخش های سریال، البته، فوق العاده هستند. دیوید هیوز، حشره شناس در دانشگاه ایالتی پن که در مورد این بازی ویدیویی مشاوره داده است، به واشنگتن پست می گوید که کنترل انسان توسط یک پاتوژن قارچی کنترل کننده ذهن غیرقابل قبول است.
اما بخش‌های دیگر از علم واقعی و همچنین ایده‌هایی در مورد تغییرات آب و هوا و بیماری‌هایی که امروزه دانشمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، الهام گرفته شده‌اند.

متیو کاسون، قارچ شناس در دانشگاه ویرجینیای غربی، در مورد قارچ های این سریال به رینگرز کلر مک نیر می گوید: «این برای من دور از ذهن نیست. آنها عجیب تر از داستان هستند.

بنجی جونز از Vox می نویسد: در کلیپ “سیاره زمین” که الهام بخش بازی بود، یک قارچ Ophiocordyceps یک مورچه گلوله را آلوده می کند. قارچ در داخل حشره رشد می کند و تقریباً نیمی از بدن آن را به قارچ تبدیل می کند. اما مغز مورچه را دست نخورده باقی می گذارد و به آن اجازه می دهد رفتار حشره را دستکاری کند. Ophiocordyceps مورچه را هدایت می کند تا از شاخه ای بالا برود، جایی که می میرد. سپس، قارچ از سر مورچه رشد می‌کند و به آن امکان می‌دهد به طور موثری هاگ‌ها را پخش کند و میزبان‌های بیشتری را آلوده کند.

جوآئو آرائوجو، قارچ شناس باغ گیاه شناسی نیویورک، به کیت گلمبیوسکی از CNN می گوید، سی و پنج گونه شناخته شده Ophiocordyceps می توانند بر رفتار حشرات تأثیر بگذارند، و کارشناسان تخمین می زنند که هنوز صدها گونه دیگر کشف نشده است.
اما دانشمندان نگران این نیستند که این قارچ ها انسان را آلوده کنند. Charissa de Bekker که در دانشگاه اوترخت هلند درباره مورچه‌های زامبی مطالعه می‌کند، به CNN می‌گوید: «آنها فوق گونه‌ها هستند. و بدن انسان با این حشرات بسیار متفاوت است.
با این حال، چند مضمون که سریال به آنها می پردازد به دانشمندان امروزی مربوط می شود. یکی این که عفونت های قارچی در انسان نسبتاً مورد مطالعه قرار نگرفته و درمان آن دشوار است. د بکر به Vox می گوید در حالی که با هر نفسی که می کشیم هاگ های قارچ را استنشاق می کنیم، اکثر آنها بی ضرر هستند. پست می نویسد از 1.5 تا 5 میلیون گونه قارچ، انسان فقط از چند صد مورد از آنها بیمار می شود که بیشتر افراد دچار نقص ایمنی را تهدید می کند.
اما سالانه بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان به یک عفونت قارچی جدی مبتلا می‌شوند و حدود 1.5 میلیون نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند.

کاسون به رینگر می‌گوید: «قارچ‌ها بیشتر با حیوانات مرتبط هستند تا گیاهان. «بدون مبارزه با خودمان، مبارزه با آنها سخت است. بنابراین، آنها باید انواع خاصی از ترکیبات را بیابند که می توانند قارچ ها را بدون آسیب رساندن به میزبان از بین ببرند.”
آرتورو کاسادوال، میکروبیولوژیست در جان هاپکینز، به وایرد گفت: «بشریت باید بیشتر برای یادگیری درباره بزرگترین پادشاهی روی کره زمین سرمایه گذاری کند.

The Last of Usهمچنین پیشنهاد می‌کند که بخشی از چیزی که سیاره را برای تسخیر قارچ‌ها آماده کرد، دمای گرمایش است. د بکر به Vox می گوید اکثر قارچ ها دمای کمتر از دمای بدن انسان را ترجیح می دهند. این نمایش بیان می‌کند که با سازگاری قارچ‌ها با سیاره گرم‌تر، می‌توانند برای آلوده کردن انسان‌ها مناسب‌تر باشند. دانشمندان در حال بررسی این نظریه هستند.

ایلان شوارتز که در دانشگاه دوک در مورد عفونت‌های قارچی مهاجم مطالعه می‌کند، به رکسانا حدادی از Vulture می‌گوید: «این بحث عجیبی نیست، این بحث که گرم شدن کره زمین باعث افزایش تحمل حرارتی قارچ‌ها شده است. “این ثابت نشده است. این یک فرضیه است و در مقیاس نسبتاً کندی اتفاق می افتد. اما ممکن است».

به گفته این نشریه، برای اولین بار، قارچ Candida auris که به برخی از داروهای ضد قارچ مقاوم است و افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف را تهدید می کند، به صورت تئوری با دمای بدن انسان سازگار شده است.

اما نترسید. دیمیتریوس کونتویانیس، قارچ شناس در دانشگاه تگزاس، به سی ان ان می گوید که یک بیماری همه گیر قارچی گسترده به دلیل نحوه انتشار عفونت در انسان بعید است.

شوارتز در رابطه با فرضیه سریال به Vulture می گوید: «نگرانی های جدی زیادی در جهان وجود دارد، اما این یکی از آنها نیست.اما همه‌گیری جهانی کنونی می‌تواند خطری را که انسان از دشمنان قارچی با آن مواجه می‌شود، افزایش دهد.
کاسون به رینگر می‌گوید: «شاید بخش بزرگ‌تری از جمعیت به دلیل مواردی مانند کووید-۱۹ و سایر ویروس‌ها که ممکن است ما را مستعد تهاجم بعدی این قارچ‌های عموماً فراگیر کند، دچار نقص ایمنی شوند. احتمالاً انسان ها هرگز با آخرالزمان قارچی مواجه نخواهند شد، اما در دنیای حشرات، قارچ های کنترل کننده ذهن می توانند یک تهدید جدی باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سحر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت